/گردگیری آسان خانه با چند مرحله ساده

گردگیری آسان خانه با چند مرحله ساده


تا به حال شده که در یک قسمت از خانه بشینید و اطراف را نگاه کنید و با «یک وجب خاک» روبه‌رو شوید؟ مطمئنا بعد از دیدن این منظره فکرتان راحت نخواهد بود و دوست دارید آن قسمت زودتر گردگیری شود. همه‌ی ما دوست داریم در جایی زندگی کنیم که به دور از گرد و غبار باشد. فرقی ندارد راجع به گردگیری وسایل خانه وسواسی باشید یا ول‌انگار. پنجره‌ی باز و بسته و جاروکشیدن زود یا دیر هم ندارد؛ هر کاری هم بکنید، گرد و غبار بالاخره روی وسایل زندگی شما خواهد نشست. تنها راه ممکن برای مبارزه با گرد و خاک، گردگیری دائمی خانه یا محیط کار است. گردگیری کاری است که به صورت مرتب انجام می‌شود و کاملا مجزای از نظافت خانه است.

اما این گرد و غبار از کجا می‌آیند؟ این مواد آلوده ممکن است از پنجره‌ی خانه وارد شوند یا زمانی که از بیرون می‌آیید، خاک‌هایی که روی لباس‌تان نشسته است را به داخل محیط خانه منتقل کنید. در بسیاری از خانه‌ها حداقل ماهی یک‌بار این کار را انجام می‌دهند؛ اما بهترین حالت زمانی است که گردگیری هر هفته انجام شود. با این کار، هم جلوی گرد و خاک را می‌گیرید و هم دیگر فشار کاری زیادی را به یک‌باره تحمل نخواهید کرد. گردگیری خانه آن قدرها هم سخت نیست؛ فقط کافی است وسایل نظافت خانه را از قبل آماده کنید و بدانید از کجا باید شروع کنید و به کجا برسید. با ما در این مقاله همراه باشید تا یک روند ساده برای انجام گردگیری را با هم مرور کنیم.

اول گردگیری کنیم یا جارو برقی؟!

بعد از اینکه سطح خانه را صاف و وسایل بزرگ را جمع کردید، حالا می‎توانید به راحتی تمام خانه را جاروبرقی بکشید. شاید خیلی از افراد، اول گردگیری کنند و بعد جارو بزنند؛ اما این درست نیست. خود جاروبرقی یکی از منابع ایجاد گرد و غبار است که در صورت استفاده از آن، دوباره مجبور خواهید بود خانه را  گردگیری کنید و خاک‌های نشسته شده روی لوازم را مجددا پاک کنید. اما اگر اول از جارو برقی استفاده کنید، خیال‌تان راحت می شود که بعد از اتمام گردگیری، کار زیادی ندارید.

جاروبرقی قبل از گردگیری

بهتر است قبل از شروع گردگیری، کار جاروبرقی کشیدن را انجام دهید.

چشم و دهان خود را بپوشانید

همان طور که گفتیم، آلودگی‌های ناشی از گرد و غبار می‌توانند باعث آلرژی شوند. با تهیه یک ماسک می توانید از این اتفاق در هنگام گردگیری جلوگیری کنید. اگر هم چشم‌هایتان حساس است، از عینک‌های پلاستیکی مخصوصی که برای کارهای صنعتی استفاده می‌شوند استفاده کنید.

با چه وسایلی گردگیری کنیم؟

برای گردگیری بیشتر به دستمال‌های خشک و مرطوب نیاز داریم؛ زیرا در این زمان، نیازی به ضد عفونی کردن لوازم نیست. فقط به جای اینکه دستمال را با آب مرطوب کنید، می‌توانید مقداری اسپری مخصوص روی دستمال بریزید و با آن نظافت را شروع کنید. این کار هم باعث از بین بردن گرد و غبار می‌شود و هم لوازم خانه‌ی شما را برق می‌اندازد. البته مثل سایر موارد نظافتی، می‌توانید از ترکیب جادویی سرکه و نمک هم استفاده کنید.

از کجا شروع کنیم؟

ممکن است درباره‌ی روند گردگیری منزل برایتان سوال پیش بیاید که از کجا باید این کار را شروع کرد؟ چه مناطقی باید اول تمیز شوند و در آخرین مراحل باید سراغ کدام مناطق رفت. لیست کارهایی که در ادامه می‌آید برای شما نوشته شده‌است:

الف) جمع کردن وسایل اضافی

برای راحتی کار بهتر است تمام وسایل اضافه که روی زمین، مبل، میز و … قرار دارند را جمع کنید و همه را در یک جا نگه دارید؛ چون دوباره باید آنها را سر جای خود برگردانید. با این کار می‌توانید گردگیری و نظافت را راحت‌تر شروع کنید.

ب) گردگیری سطوح و اجسام بالایی

برای شروع کار خیلی بهتر است که از قسمت‌های بالای خانه شروع کنید تا گرد و غبار از بالا به پایین منتقل شود. اگر پنکه سقفی دارید یا لوستر و روشنایی به سقف و دیوار وصل است، اول آنها را تمیز کنید. برای نظافت این بخش از گردگیرهای دسته بلند و مرطوب استفاده کنید تا راحت‌تر خاک‌های آلوده را از بین ببرید و زیاد هم گرد و غبار را در خانه پخش نکنید.

بهتر است گردگیری را از بالا به پایین انجام دهید.

گردگیری سطوح بالایی

بهتر است گردگیری از بالا به پایین انجام شود.

پ) گردگیری خاک جمع‌کن‌ها

قبل از این‌که گردگیری خانه را شروع کنید، باید بالش‌ها و پرده‌هایی که گردوغبار را به خود جذب می‌کنند را چند بار تکان دهید تا گرد و غبار از روی آنها خارج شود. این کار کمک می‌کند که بدون شستشو و تنها با تکان دادن، خاک‌های نشسته روی این وسایل تا حدی از بین برود. این کار را برای کوسن‌های روی مبل، پرده‌ها و حتی قالیچه‌ها هم تکرار کنید.

ت) گردگیری دیوار و درها

خاک‌های نشسته روی در و دیوار خانه را از بالا به پایین و به آرامی پاک کنید. برای گردگیری در و دیوار از یک دستمال آغشته به مواد شوینده و یا اسپری جلادهنده به مقدار کم استفاده کنید.

برای گردگیری در و دیوار از یک دستمال مرطوب شده با آب یا اسپری جلادهنده استفاده کنید.

ث) قرنیزها را فراموش نکنید

قرنیزهای دیوار یکی از جاهایی است که خیلی زود کثیف می‌شوند و در گوشه‌های آن، مقدار زیادی خاک جمع می‌شود که بعد از گردگیری، تفاوت را با قبل از آن احساس می‌کنید. با یک دستمال تر، خاک‌های قرنیز را پاک کنید تا براق شوند. لبه‌های قرنیز هم همیشه منبعی از خاک و غبار هستند؛ آنها را هم نباید فراموش کنید.

گردگیری کابینت

از یک دستمال مرطوب برای گردگیری کابینت استفاده کنید.

ج) گردگیری کابینت‌های آشپزخانه

اغلب کابینت‌های آشپزخانه چوبی یا ام دی اف هستند و نمی‌توان با مواد ضدعفونی‌کننده یا اسفنج کابینت‌ها را تمیز کرد. اگر نمی‌خواهید برای برق انداختن کابینت از اسپری مخصوص چوب استفاده کنید، می‌توانید با یک دستمال مرطوب که قبلا با آب و سرکه سفید خیس کرده‌اید، کابینت‌های چوبی خود را گردگیری و آنها را براق کنید.

گردگیری پنجره

گرد و خاک زیادی از راه پنجره وارد خانه می‌شود.

چ) تمیزکردن خاک نشسته روی پنجره‌ها

همان‌طور که می‌دانید، گردگیری پنجره‌ها بسیار سخت است و معمولا این کار را آقایان انجام می‌دهند. برای راحتی کار، از وسایل مخصوص برای تمیز کردن پنجره استفاده کنید. روی یک دستمال مایکروفایبر تمیز یا روزنامه‌های باطله مقداری ماده‌ی مخصوص شیشه اسپری کنید و بعد تمیز کردن پنجره‌ها را شروع کنید. درزها، لبه‌های قاب و ریل پنجره همیشه پر از خاک هستند؛ آنها را هم باید به وسیله‌ی یک دستمال نم‌دار گردگیری کنید. برای انجام این کار، حوصله و دقت بیشتری به خرج دهید. می‌توانید دستمال را دور نوک یک پیچ گوشتی بپیچانید و تمام گوشه‌های ریل و قاب پنجره را تمیز کنید.

استفاده از دستمال مایکروفایبر یا روزنامه باطله در کنار اسپری شیشه‌شوی، راه حل جواب پس‌داده‌ای برای شیشه‌ها است.

ح) گردگیری فرش و کف خانه

در پایان پروسه‌ی گردگیری برای براق شدن سرامیک بهتر است دوباره دستی به رویشان بکشید. سرامیک را با یک تی دسته‌بلند که با مواد شوینده مرطوب کرده‌اید، براق کنید و اجازه دهید تا خشک شود. فرش‌ها و موکت‌ها را هم می‌توانید با استفاده از شامپو فرش و شوینده‌های مشابه تمیز کنید؛ اما بهتر است آنها را به صورت کامل بشویید تا خیال‌تان حسابی راحت شود. برای شستن فرش و موکت بهتر است از یک مرکز قالیشویی استفاده کنید. این مراکز به تمام زیر و بم قالیشویی واقف هستند و بهتر از هر کسی می‌‌توانند در تمیز کردن فرش به شما کمک کنند.

به کمک شرکت های خدماتی، آسوده خاطر باشید

نظافت و گردگیری خانه با تنگی وقت و خستگی‌های روزانه واقعا سخت است. بهترین راه کمک گرفتن از شرکت‌های خدماتی و نیروهای نظافتی است. شما می‌توانید با توجه به نیازتان از نظافتچی خانم یا آقا استفاده کنید. توصیه‌ای که باید همیشه در ذهن داشته باشید این است که باید نیروی نظافتی را از جای مطمئنی رزرو کنید. چون حضور ایشان در محل زندگی شما باید قابل اطمینان باشد.