/هرآنچه باید برای رفع اتصالی سیم کشی بدانیم

هرآنچه باید برای رفع اتصالی سیم کشی بدانیم


یکی از عیب‌هایی که در سیم کشی برق اتفاق می­افتد و می­تواند خسارات خطرناکی را در پی داشته باشد، اتصالی سیم کشی است. هر از چند گاهی با این خبرها مواجه می­‌شویم که یک منزل مسکونی و یا مکان تجاری بر اثر اتصالی برق یا بروز یک مشکل در سیم کشی آتش گرفته و خسارات مالی و برخی از موارد جانی به همراه داشته است. رفع احتمال اتصالی سیم کشی و موارد مشابه کاری است که می‌تواند جلوی خسارات بسیاری را بگیرد. منطقی است که برای پیشگیری از این مشکلات، از یک برقکار حرفه­‌ای و کاربلد که با تمام اصول سیم کشی استاندارد آشنایی دارد کمک گرفته شود.

 گاهی اوقات ممکن است در منزل نشسته باشید و برق منزل‌تان به یک‌باره قطع و فیوز خاموش شود یا به اصطلاح بپرد. در این موقعیت این احتمال وجود دارد که فیوز برای رفع اتصالی سیم کشی، جریان برق را قطع کرده باشد یا احتمال دیگر این است که مشکل از سیم کشی ساختمان باشد. جهت رفع اتصالی سیم کشی راه­‌های مختلفی به کار گرفته می‌شود تا منبع اتصالی پیدا شود. البته در برخی از موارد این قطعی برق ممکن است از خود فیوز باشد که در این صورت می‌­بایست فیوز مربوطه تعویض یا تعمیر شود. در ادامه سعی می‌کنیم همه چیز را درباره اتصالی سیم و رفع اتصالی سیم کشی برای شما توضیح دهیم.

فیوز خراب منجر به قطعی برق خواهد شد

معمولا قطعی برقی که بر اثر خراب بودن فیوز اتفاق بیفتد، بدون سر و صدا است. گاهی اوقات در سیم کشی از فیوزهای بی‌کیفیت استفاده می­‌کنند که به همین دلیل ساده، فیوز نمی‌­تواند جریان برق بالا را پشتیبانی کند و مسبب قطعی برق می‌شود. بنابراین بعد از قطعی برق، ابتدا بهتر است فیوز را از جعبه فیوز جدا و تست کرد. اگر مشکل از فیوز باشد، باید یک فیوز جدید با کیفیت بهتر و با همان مقدار آمپر جایگزین کرد. به طور مثال، فیوزی که ۱۶ آمپری بوده و از کار افتاده، حتما باید با یک فیوز ۱۶ آمپری دیگر جایگزین شود. اگر مشکل از فیوز نبود، باید به دنبال منبع اتصالی رفت و اتصالی سیم کشی را رفع کرد.

اگر مشکل از فیوز باشد، باید یک فیوز جدید با کیفیت بهتر و با همان مقدار آمپر جایگزین کرد. به طور مثال، فیوزی که ۱۶ آمپری بوده و از کار افتاده، حتما باید با یک فیوز ۱۶ آمپری دیگر جایگزین شود.

رفع اتصالی سیم کشی ساختمان

یکی دیگر از دلایل قطعی برق، اتصالی در سیم‌ها است که در این صورت قطعی برق با یک صدای ترسناک همراه خواهد بود. دلایل مختلفی در اتصالی سیم کشی تاثیرگذار هستند. به عنوان مثال اشکال در سیستم وسایل برقی، سوختن سیم، سیم‌های پوسیده و کهنه، انتخاب نادرست تجهیزات سیم کشی و مواردی از این قبیل می‌توانند منجر به وقوع حادثه شوند. حال برای اینکه برق خانه یا محل کار دوباره وصل شود و دیگر قطعی نداشته باشد، باید اقداماتی  را جهت رفع اتصالی سیم کشی انجام داد.

یافتن منبع اتصالی؛ مهم‌ترین کار

قدم به قدم جلو بروید تا منبع اتصالی را پیدا و رفع کنید. برای این کار، باید همه‌ی مراحل را چک کرد تا مشکل نمایان شود. بهتر است شروع کار از وسایل برقی صورت گیرد؛ برای این کار تمامی وسایل برقی منزل از برق خارج می‌­کنند و فیوز را ­در حالت روشن قرار می‌دهند. اگر با انجام این کار برق قطع نشد، یعنی مشکل از یکی از وسایل برقی یا سه راهی­‌ها است. اما اگر باز هم فیوز پرید، یعنی عامل اصلی گزینه‌ی دیگری است و برای رفع اتصالی سیم کشیباید مراحل دیگری را طی کرد.

اتصالی سیم کشی کلید و پریز

چک کردن کلیدهای روشنایی

در مرحله‌ی بعد، نوبت به کلیدهای روشنایی یا لامپ‌ها می­‌رسد. تمامی آنها را خاموش کنید و فیوز را بزنید. اگر باز هم برق قطع شد، به سراغ محل بعد بروید. اگر برق قطع نشد و جریان آن برقرار بود، پس مشکل از کلیدها است. یکی یکی کلیدها را بزنید تا آن کلیدی که منجر به قطعی می‌شود را پیدا کنید. گاهی اوقات خراب بودن سرپیچ­‌ها باعث اتصالی می‌­شود که باید به این مورد هم توجه کرد.

نوبت به پریزها می­‌رسد

مرحله بعدی که برای رفع اتصالی سیم کشی باید بررسی شود، احتمال اتصالی در پریزهای برق است. گاهی بر اثر پیچیدگی سیم‌­ها به دور هم، اتصالی صورت می‌گیرد و در نهایت قطعی برق اتفاق می‌افتد. با کنترل پریزها می­‌توان منبع اتصالی را پیدا و نسبت به برطرف کردن آنها اقدام کرد. این کار را توسط ابزارهای مخصوص مانند فازمتر انجام می‌شوند.

چک کردن تابلو برق فراموش نشود

گاهی با پیمودن مراحلی که در بالا به آنها اشاره شد، منبع اتصالی سیم کشی پیدا نمی‌­شود و موجبات سردرگمی فراهم خواهد شد. در این مواقع جای دیگری که باید کنترل شود، تابلو برق است. برای این‌کار، همه‌ی فیوزها قطع و فیوز کنتور اصلی زده می­‌شود. اگر برق قطع شد، مشکل از سیمی است که به تابلو برق می­‌رود و برای رفع اتصالی سیم کشی و قطعی برق باید مشکل سیم مدنظر بررسی شود. در غیر این‌صورت فیوز اصلی را وصل و هریک از فیوزهای دیگر را به نوبت وصل می‌کنیم. هر کدام از فیوزها با وصل شدن منجر به قطعی شد، نشان‌دهنده‌ی اتصالی برق در مدار آن فیوز است.

سیم فرسوده باید تعویض شود

برای رفع اتصالی سیم کشی باید سیم­‌های فرسوده را تعویض کرد و سیم استاندارد و مناسبی جایگزین شود. سیم پوسیده می­‌تواند یکی از دلایل عیب در برق و اتصالی باشد. به طور مثال اگر فیوز مدام بیرون بزند، بوی سوختگی از کلید یا پریز استشمام شود یا نور روشنایی کم و زیاد شود، نشان‌دهنده‌ی خراب، کهنه یا پوسیده بودن سیم است. در این مواقع باید سیم‌ها را به سرعت تعویض کنید؛ زیرا نادیده گرفتن این مشکل منجر به حوادث غیرقابل جبرانی خواهد شد.

اگر فیوز مدام بپرد، بوی سوختگی از کلید یا پریز استشمام شود یا نور روشنایی کم و زیاد شود، نشان‌دهنده‌ی کهنه یا پوسیده بودن سیم است.

اتصالی سیم کشی داکت سیم

حفاظت از سیم‌ها برای جلوگیری از آسیب دیدگی

نگهداری و محافظت از سیم‌­های برق به کمک لوله­‌های برق انجام می‌شود. این لوله­‌ها انواع مختلفی از قبیل فولادی، خرطومی، PVC و پلی اتیلن دارند. لوله­های برق در انواع سیم کشی توکار و روکار استفاده می‌­­شوند. یکی از مزایای لوله گذاری، سهولت در تعویض سیم­‌ها است. به طور کلی، نحوه­‌ی اجرای لوله گذاری برق این‌گونه است که ابتدا قسمت­‌های عبور سیم­‌ها را شیار می­‌زنند. سپس با ابزار مخصوص، لوله را حرارت می­‌دهند تا فرم‌پذیری بهتری داشته باشد. در مرحله‌ی بعد لوله­‌ها را با بست فیکس می‌کنند و در نهایت قوطی­‌ها را طبق استانداردهای سیم کشی نصب خواهند کرد. این کار باعث جلوگیری از ضربه دیدن یا خراشیدگی در سیم‌ها می‌شود.

نحوه تعویض سیم در ساختمان

یک برقکار برای تعویض سیم مراحلی را طی می‌کند. کلید، پریز یا هر المانی که سیم آن باید تعویض شود را از قوطی باز خواهد کرد که این خود دو حالت دارد:

  • سیم را کلا از جعبه تقسیم باز خواهند کرد.
  • روش دیگر هم سیم را از لوله خارج می­‌کنند و به کمک فنر سیم کشی، سیم نو جایگزین می­‌شود.

نقشه سیم کشی برق ساختمان کمک زیادی به پیدا کردن مسیر سیم و رفع اتصالی سیم کشی می­‌کند. با در دست داشتن نقشه، محل دقیق سیم و لوله‌ها مشخص است و سرعت عمل بالا می­‌رود.

اتصالی سیم کشی ساختمانی

برای جلوگیری از وقوع حادثه توصیه­‌های زیر را جدی بگیرید

  • بین سیم‌ها و بین سیم با پریز و دیگر تجهیزات باید اتصالات محکم و مقاومی ایجاد شود؛ زیرا با کم‌کاری در این مرحله و با عبور جریان قوی برق، ممکن است اتصالی و آتش سوزی صورت گیرد.
  • از طریق سیم ارت، ولتاژ اضافی برق به زمین منتقل می­‌شود. این عمل سبب حفاظت از دستگاه­‌ها و افراد خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سیم ارت و نحوه‌ی اجرای آن می‌توانید مقاله انتخاب سیم برای سیم کشی را بخوانید.
  • در سیم کشی ساختمان، باید طول سیم مطابق با استانداردهای سیم کشی باشد. زیرا اضافه بودن سیم در مسیر و تماس هادی‌­ها با هم منجر به داغ شدن و اتصالی سیم کشی خواهد شد.
  • باید سیم­ها را به کمک لوله به کلید پریز و در نهایت به جعبه فیوز رساند. چون سیم‌­ها با آزاد بودن خم می‌شوند و این مورد در نهایت می‌تواند به اتصالی سیم کشی منجر شود.

برآورد هزینه رفع اتصالی سیم کشی

یک‌سری ازعوامل در هزینه رفع اتصالی سیم کشی موثر هستند. به عنوان مثال برای رفع این مشکل شاید نیاز به تعویض تجهیزات یا حتی سیم کشی مجدد ساختمان باشد. این عوامل، دستمزد را تغییر خواهند داد. در مورد ریز قیمت‌ها در مقاله هزینه سیم کشی ساختمان بیشتر توضیح خواهیم داد.